Preloader

6 Adımda Kanban Uygulaması | Kanban Nedir?

Kanban Nedir?

Kanban kelimesini tam zamanında üretimde (JIT) kullanılan ve envanterlerin kontrol edilip, çizelgelendiği bir sistemdir şeklinde tanımlayabiliriz. Tam Zamanında üretim, birçok üretim firmasında ihtiyaç duyulan şeyi doğru yerde, doğru zamanda ve doğru kalitede üretmek için kullanılan bir üretim felsefesidir. Kanban metodolojisi bir çekme sistemi ile birleştiğinde JIT uygulama aracı olmaktadır. İlk kanban sistemi Toyota'nın üretim verimliliğini artırmak amacıyla 50'li yıllarda Taichi Ohno tarafından geliştirilmiştir. Kanban adını, üretimi takip eden ve tükenen parça veya malzemelerin yeni sevkiyatlarını sipariş eden renkli kartlardan alır ve böylece hem süreci hem de bu süreçten geçen fiili işi görselleştirir.

 

Kanban’ın Doğuşu

Japonca kökenli bir kelime olan kanban görsel anlamına gelen 'Kan' ve kart anlamına gelen 'Ban' kelimelerinden türetilmiştir. Başlangıçta ünlü Toyota Üretim Sisteminin bir parçası olarak icat edilmiştir. Uygulama alanı olarak tam zamanında (just in time) üretimde planlama adımında ve çekme sistemlerinin tasarımında kullanılmıştır.

Günümüzde İki farklı kanban söz konusudur. Birisi Toyota üretim sisteminde kullanılan kanban sistemi diğeri ise David Aderson tarafından ortaya konan ve 2004 yılında Microsoft’un uygulamaya başladığı Agile ile ilişkilendirilen kanban sistemdir.

 

Kanban’ın Amacı

  • Süreçteki olası darboğazları belirlemek ve bunları düzelterek işin, optimum hızda ve verimde gerçekleşmesini sağlamak,

  • Boşta kalma süresini kısaltarak bir ekibin verimliliğini en üst düzeye çıkarmak,

  • Aşırı üretim, gereksiz hareket, kusur, aşırı işleme ve bekleme konularında israfların azaltılmasına odaklanmak,

  • Üretimin her aşamasında iş ve envanteri optimum şekilde kontrol etmek ve yönetmek,

  • Hammadde, yarı mamul ve bitmiş ürünlerin maliyet envanterini azaltarak, üretkenliği artıran esnek ve verimli tam zamanında üretim kontrol sistemi elde etmek,

  • Daha düşük teslimat süreleri ile daha yüksek verimlilik elde etmek.

 

Kanban Sistemi’nin İlkeleri

1) Şu anda yaptığınız şeyle başlayın: Kanban, mevcut iş akışların, sistemlerin ve süreçlerin üzerinde, halihazırda olanı bozmadan yöntemi kullanma esnekliği sunmaktadır. Yöntem, mevcut süreçlerin, rollerin, sorumlulukların ve unvanların değeri olduğunu ve korunmasını gerektiğini kabul etmektedir. Herhangi bir değişikliğe ihtiyaç duyulması halinde süreç, ekibin rahat edebileceği bir hızda belirli bir süre içinde kademeli olarak gerçekleştirilmektedir.

2) Giderek Artan, Evrimsel Değişimi Takip Etmeyi Kabul Edin: Kanban yöntemi, minimum direnci karşılayacak şekilde tasarlanmıştır. İş birliği ve geri bildirim formları uygulayarak mevcut süreçte sürekli giderek artan evrimsel değişiklikleri teşvik eder.

3) Başlangıçta mevcut rollere, sorumluluklara ve iş unvanlarına saygı gösterin: Kanban, diğer yöntemlerden farklı olarak kendi başına herhangi bir organizasyon değişikliği dayatmaz. Bu nedenle, iyi performans gösterebilecek mevcut rol ve işlevlerinizde değişiklik yapmanıza gerek yoktur. Ekip, gerekli değişiklikleri iş birliği içinde belirleyecek ve uygulayacaktır.

4) Tüm seviyelerde liderlik eylemlerini teşvik edin: Kanban, organizasyonun tüm seviyelerinde sürekli iyileştirmeyi teşvik eder ve liderlik eylemlerinin yalnızca üst düzey yöneticilerden kaynaklanmak zorunda olmadığını söyler. Her seviyedeki insanlar, ürün ve hizmetlerini sunma biçimlerini sürekli iyileştirmek, değişiklikleri uygulamak için fikirler sağlayabilir ve liderlik gösterebilir.

 

6 Adımda Kanban Metodu Uygulaması

1. Süreci görselleştirmek: Kanban Metodunu benimsemenin ve uygulamanın temel ilk adımıdır. İşinizi veya hizmetlerinizi sunmak için şu anda kullandığınız işlem adımlarını fiziksel bir panoda veya elektronik bir Kanban Panosu üzerinde görselleştirmeniz gerekir. Sürecinizin karmaşıklığına ve iş karışımınıza bağlı olarak, Kanban panonuz çok basit ila çok ayrıntılı olabilir. Sürecinizi görselleştirdikten sonra, sizin ve ekibinizin yaptığı mevcut işi görselleştirebilirsiniz.

2. Devam Eden Çalışmayı Sınırlamak: Devam eden çalışmayı sınırlamak, “Çekme sistemi" olan Kanban'ı uygulamak için esastır. Devam Eden Çalışmayı sınırlayarak, ekibinizi yeni bir işe başlamadan önce eldeki işi tamamlamaya teşvik etmiş olursunuz. Bu nedenle, şu anda devam etmekte olan iş tamamlanmalı ve tamamlandı olarak işaretlenmelidir. Bu, sistemde kapasite yaratır, böylece ekip tarafından yeni işler çekilebilir.

3. Akışa Odaklanmak: Akışı yönetmek ve iyileştirmek, ilk 2 uygulamayı uyguladıktan sonra Kanban sisteminizin en önemli noktasıdır. Kanban sistemi, iş akışının çeşitli aşamalarını ve her aşamadaki işin durumunu vurgulayarak akışı yönetmenize yardımcı olur. İş akışının ne kadar iyi tanımlandığına ve Devam Eden Çalışma Limitlerinin ne kadar iyi ayarlandığına bağlı olarak, Devam Eden Çalışma sınırları dahilinde düzgün bir akış gözlemleyecek veya bir şey takılıp kapasiteyi artırmaya başladığında işlerin biriktiğini gözlemleyeceksiniz.

4. Süreç Politikalarını Açık Hale Getirmek: Sürecinizi görselleştirmenin bir parçası olarak, yaptığınız işi nasıl yaptığınıza ilişkin politikalarınızı (süreç kuralları veya yönergeleri) açıkça tanımlamanız ve görselleştirmeniz de gerekmektedir. Açık süreç yönergelerini formüle ederek, tüm katılımcıların sistemdeki herhangi bir çalışmayı nasıl yapacaklarını anlamaları için ortak bir temel oluşturursunuz. Politikalar pano düzeyinde olabilir. Her bir iş öğesi türü, her bir sütun için giriş-çıkış kriterleri veya ekip üyelerinin panodaki iş akışını iyi yönetmesine yardımcı olan herhangi bir şey için yapılması gereken adımların bir kontrol listesi olabilirler. Politikalar açıkça tanımlanmalı ve genellikle panonun üstünde ve her şeritte ve sütunda görselleştirilmelidir.

5. Geri Bildirim Döngülerini Uygulamak: Geri bildirim döngüleri, herhangi iyi bir sistemin ayrılmaz parçasıdır. Kanban Metodu, çeşitli türlerde geri bildirim döngülerini uygulamanıza yardımcı olur. Kanban panosu iş akışınızdaki gözden geçirme aşamaları, ölçümler ve raporlar ve sisteminizdeki işin ilerleyişi veya eksikliği hakkında size sürekli geri bildirim sağlayan bir dizi görsel ipucu olacaktır.

6. İş birliği İçinde Geliştirin: Kanban Yöntemi, evrimsel bir iyileştirme sürecidir. Küçük değişiklikleri benimsemenize ve ekibinizin kolayca üstesinden gelebileceği bir hızda ve boyutta kademeli olarak gelişmenize yardımcı olur. Bilimsel yöntemin kullanılmasını teşvik eder. Bir hipotez oluşturursunuz, onu test edersiniz ve testinizin sonucuna göre değişiklikler yapabilirsiniz.

İlgili Yazılar

John Krafcik’e göre yalın üretim; en az kaynakla, en kısa sürede, en ucuz ve hatasız üretim biçimidir

Yalın üretim, herhangi bir kuruluşun başına gelebilecek en kötü şeylerden birini esas almaktadır: israf.

 

UnoPro Üretim ve Danışmanlık Sa. Ve Tic. Ltd. Şti. olarak web sitemizi geliştirmek, kullanışlı, etkili ve güvenli hale getirmek amacıyla çerezler (cookie) kullanmaktayız. Kullanmaya devam ettiğinizde çerezler ile toplanan kişisel verileriniz ( Gizlilik ve Çerez Politikamız ) belirtilen amaçlar ve yöntemlerle mevzuatına uygun olarak kullanılacaktır.